CEDRIC RESTAURERER I LYNGDAL
|


På forrige side ser dere to av Berta og Yngvar Sikvelands sine Datsun Cedric (330). Barnebarnet Gaute på panseret av den øvre er nå 7 år og bildet er tatt like etter at den bilen var ferdige. Nå er den tredje 330 også ferdig restaurert og mange vil nok tenke :”hvordan får han tid til alt dette i tillegg til full jobb og familie?”
Hemmeligheten heter Thorbjørn Kjerran på 32. Han er vel noe i nærheten av det vi eldre herrer som driver med gamle biler ville kalle ”svigerfars drøm”. Han har nemlig restaurert alle 3 over en periode på en 5-6 år. I tillegg har han tatt for seg svigermors 280C (430).
Det er ikke tvil om at Berta og Yngvar setter stor pris på svigersønnens vilje til å ligge time etter time under og inni bilene deres med alt slags redskaper og sveise-apparat. Hans kunnskaper innen rust-fjerning, sveising, platearbeid, sparkling og pussing må også være store når vi ser resultatene. Kona hans Aud Nancy må også være en meget tålmodig person, for det er ikke noe tvil om dette har vært mange garasjetimer.
Vi skal nå se litt på den siste jobben han gjorde fra i høst og fram til våren i år.

Dette er en mørkegrønn Datsun Cedric (330) 77 modell. Bilen kommer fra Håland ved Evje og Yngvar har visst om bilen en 10 års tid, men ikke fått kjøpt den før nå. Bilen, som det fremgår av bildet, var i relativt dårlig stand med betydelige rustskader på et utallige steder.

Bakplata var veldig dårlig med hull i hull.

Hele venstre side bak under bakplata måtte erstattes med nytt blekk.

Her er de nye platene på plass og mer skulle det bli. Hele sveisejobben på denne bilen krevde omtrent 1 kvadratmeter med blekk i tillegg til biter fra delebiler.

Her ser vi hele bakparten etter at meste-parten av sveisejobben er gjort her.

Neste område på bilen som måtte til pers var bagasjerommet. Her var det også veldig mye rust og hull. Store partier måtte derfor byttes ut med nytt blekk.

Store partier av gulvet måtte skjæres ut og erstattes med nytt. Når en ser alle bildene som er tatt av rustskadene på denne bilen, ville nok de fleste ha betakket seg og heller sent bilen til hugging, men her skulle det bli bil og bil ble det til slutt.

Her er bagasjerommet ferdig sveiset.

Her er Torbjørn i dyp konsentrasjon nede i bagasjerommet. Her er prosjektet kommet så langt at det er grunnet. Yngvar forteller at Torbjørn hadde noen skikkelige utfordringer underveis blant annet panser, skjermer og flere dører som trengte innfelling av nytt blekk. Noe ble lagd og noe ble tatt fra tilsvarende deler de hadde liggende. De har for øvrig to biler til stå-ende tørt og godt. Kanskje det kommer flere fra Torbjørn? Fortsetter s. 13