DATSUN 1200 – Lovende Japaner for 70-årene
|
Månedenes prøvebil er en snerten bil fra Datsun-familien. Det er en bil for den som ønsker litt mer enn bare transport. Bilen leveres som 2-dørs sedan, 5-dørs stasjons--vogn og en stilren coupe.

Datsun 1200 har en 1177 ccm front-montert motor, med drift til bakhjulene. Maskineriet er kjent fra 1000-modellen, men man har bl.a. forlenget slaget og modifisert vridningsmomentkurven slik at maksverdien oppnås ved lavere turtall. Kompresjonen er 9:1 og veivakselen er 5-lagret i motsetning til Sunny 1000 som har 3-lagret. Som vanlig har Datsun montert detaljene praktisk og servicevennlig og det er god oversikt i motorkassa.
Datsun 1200 har en tiltalende lay-out , det være seg interiørmessig som eksteriør-messig. Dette er særlig fremherskende hos coupemodellen. Denne modellrekken er rett og slett stilig. Litt lavt under taket, spesielt i coupemodellen som gjør den til en 2+2 utgave. Instrumenteringen er tilstrekkelig, med vanlige varsellamper for oljetrykk, lys, blinkers etc, videre speedo-meter (Runde klokker i alle modellene fra 1971.) med trip, bensinmåler, temperatur-måler, lyshorn, katastrofelys, elektrisk spyler m.m. (Coupeen hadde turteller, mens de to andre modellene hadde klokke som options). Rattlås er standard, viskere med to hastigheter, dørbrytere for kupëlys, sigarettenner og spesialbehandlet glass i instrumentene hører med som standard. Ellers nevnes armhvilere på dørene, nakke-puter, låsbart bensinlokk og ryggelys. Instrumentbordet har for øvrig trykte strømkretser, noe som blir mer og mer vanlig på bilene.

Datsun 1200 har MacPhersonoppheng foran, med støttestag og parallellstag.

Bak finner vi stiv aksel og to langsgående halv-elliptiske bladfjærer og selvsagt teleskop-støtdempere som foran. Opphenget er ikke nytt på noen som helst måte, men betyr en framgang for modellen hva forfjæringen angår.
Bilen har vanlig styresnekke med kule-kretsløp. Ellers nevnes at man har montert skiver foran, (Gjelder ikke stasjons-vogn) mens det er vanlige trommelbremser bak.

Man finner seg straks til rette i denne bilen. Det betyr straks et pluss når man be-dømmer. Utsikten er bra forover og til siden, men man ser ikke bilens hjørner bak og rygger litt på ”følelsen”. Dette gjelder spesielt coupeen.
Motoren starter omgående og får god arbeidstemperatur raskt. Gearboksen avslører seg omgående som meget god og synkromeshen er kraftig. Japanerene be-streber seg på å lage fint gearskifte i sine biler og Datsun 1200 er en av de beste i så måte. Derimot har ikke ingeniørene vært like flinke til å få tannhjul etc. til å løpe lydsvakt. Derfor må man finne seg i en del låt fra gearene også i denne modellen.
Motoren er gledelig elastisk og arbeids-villig og man kunne slippe bilen ned i 30km. i høygearet og deretter akselerere uanstrengt. Motoren er godt dempet, men lydnivået stiger merkbart når man går 100 km, hovedsakelig på grunn av gearkasse- og resonanslåt. I 2. gir rekker man så vidt ut på 80 km. før ventilene flagrer, og i 3. posisjon kan man tillate seg drøye 120 km. uten protester. Toppfarten ligger på noe omkring 153 km/t, men varierer noe fra vogn til vogn, avhengig av mange faktorer.
Datsun 1200 er lett på rattet og clutch-arbeidet er også utpreget fotvennlig, slik at ikke minst også damene vil synes denne vognen er behagelig å kjøre. Men stabiliteten kunne man ønske seg bedre og man får ubehagelige styringstendenser fra bakakselen på langsgående ujevnheter.
Er det vind, blir tendensen utpreget i visse situasjoner.
Fjæringen er relativ fast og tverrgående ujevnheter kjennes godt. Men på vanlig god vei er fjæringen behagelig.
Styringstendensen i kurver er tilnærmet nøytral, men det er ikke vanskelig å lage bakvognskrens med gasspedalen.

Bremseanlegget virket utmerket og klarte vår dose på 12 fullstopp fra 90 km. uten å miste jevnhet og gripeevne.
Konklusjon: Datsun 1200 er en rask og morsom bil som gir jevnt god komfort, uten å briljere. Derimot vinner den når det gjelder bensinøkonomi. Vi gjennomførte økonomikjøring med 0,77 liter på 10 km. og i gjennomsnitt brukte vi 0,93 liter pr. 10 km. utkjørt hard og variert testdistanse. Gjennomsnittsforbruket vil ligge et sted midt mellom disse verdier og det kan såmen ingen klage på. (Det virker høyt i forhold til hva vi er vant til med våre 2 1200. Sef) Våre akselerasjonsprøver viser at bilen også er hurtig. Dette med akselerasjonsevne avhenger selvsagt helt og holdent av trimmen prøvebilen er i. Får man en bil i førsteklasses stand, vel – så blir resultatene deretter. Prøvebilen i dette tilfelle skulle gi et brukbart gjennomsnitts-bilde av modellenes prestasjonsevne når det gjelder fart og ytelser.
Fritt etter artikkel i Nationen 05.10.71.
I Japan fantes også en modellrekke, som ble kalt Excellent. Den hadde 10 cm lenger nese og var utstyrt med L14 motoren kjent fra 510 og 710. I tillegg hadde den fått forstillingen til de samme modellene. Den var også oppgradert på interiør og trim.
Tekniske data:
Mål og vekt.
Lengde 382,0 cm
Bredde 151,5 cm
Høyde 135,0 cm
Akselavstand 230,0 cm
Sporvidde foran/bak 124,0/124,5 cm
Bakkeklaring 017,0 cm
Egenvekt 710 kg
Totalvekt 1150 kg
Motor.
4-sylindret, 4-takts vannkjølt rekke med toppventiler, 5-lagret veivaksel og 1 dobbel fallforgasser og manuell choke.
Sylindervolum (slagvolum) 1177 ccm.
Kompresjonsforhold 9,0 : 1
Maks. effekt 69HK SAE v/6000 omdr.
Maks. dreiemoment 9,7kpm v. 4000 omdr.
Kraftoverføring.
Motor foran. Bakhjulsdrift.
4-trinns manuell gearoverføring.
Tørr enplateclutch. Gulvspak.
Gearutveksling: 1:3,757, 1:2,169, 1:1,404 og 1:1. Revers: 1:3,540
Bakakselutveksling; 3,90 : 1
Karosseri:
Selvbærende karossei
MacPherson foran med spiralfjærer med innebygde teleskopstøtdempere samt støttestag og parallellstag.
Stiv bakaksel med halvelliptiske , langsgående bladfjære samt teleskopstøtdempere.
Bremser:
Skiver foran (Trommel stasjonsvogn) og trommel bak. Tokrets (Unntatt på de aller første bilene)
Styring:
Snekke og kulekretsløp med utveksling 15 : 1.
Hjul:
Stålfelger 4,5J
Diagonaldekk (Tifdlig mod) 6,00 x 12
Radialdekk 155 x 12
Batteri 50 Amp
Bensintank 38 liter.
Akselerasjon 0-80 km/t 10,9 s
Akselerasjon 0-100 km/t 16,2 s
Bildemateriellet er brosjyrer funnet på nettsider rundt omkring i verden.
SEF