Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

PMC (PRINCE MOTOR CO. JAPAN)

Prince bilene kom til Norge i 1965. Drosjeeiernes felleskjøp stod som importør. De  trengte en ny bil til sine kunder ved siden av Volga, som de hadde importert i flere år.

Høsten 1965 ble det registrert 52 PMC B200 Gloria 6. Året etter ble modellutvalget utvidet med den noe mindre A150 Skyline og A200 GT Skyline.

Av ca. 400 solgte Gloria 6 ble 289 levert som taxibiler i perioden 1965 - 1967. Modellen ble også levert som stasjonsvogn, men ingen er kjent i dag.

Av modellen A150 Skyline ble det solgt 435. Både som sedan og stasjonsvogn.

 

wpe10.jpg (6938 bytes)

wpe11.jpg (7382 bytes)

PMC B200 Gloria 6 1967 modell. Dette er en bil i god original stand. Den gikk bare et år som taxi før  Arvid Sending på Kongsberg kjøpte den i 1969.

PMC A150 Skyline 1967 modell. Bilen er gjennomrestaurert av eieren Bjarne Kaspersen fra Bodø. Den flotteste A150 i Norge.

Clipper1.jpg (65145 bytes)

Clipper.jpg (48305 bytes)

PMC Clipper. 1966 modell. Eier: Anders Aasetre Finnerud.Slik så bilen ut da den ble funnet og kjøpt i 1997. Bilen hadde stått   ute siden 1981 og hadde fått et preg av det. Den har en motor på 1900 ccm og 96 hk. Den ble produsert av Prince fra 1962 til 1966 og av Nissan fra 67 til et stykke inn på 70-tallet. Dette er det eneste kjente eksemplaret i Norge, men det finnes minst et eksemplar i Finland

Slik så bilen ut da den var i trafikk i Kvinesdal i Vest-Agder. Bildet er tatt i 1980 av en observant fotograf. Vi vet at bilen er førstegangsregistrert i Oslo i 1967, men vi har ingen anelse om hvor lenge den gikk der.

 Det kan være samme bilen som ble observert i Moss i 1975. Disse lastebilene ble høyst sannsynelig tatt til Europa av et Belgisk firma som hette Nippon Motor Co. Det står Nippon i fronten istedenfor Prince som alle brosjyrer fra Japan opererer med.                                                   

Nissan Motor Co. overtok PMC i august 1966. De produserte Prince modeller til og med 1968. Noen få år etter var merket gått mer eller mindre i glemmeboken. Salg i Norge: 1965 - 52, 1966 - 273, 1967 - 409, 1968 - 129 og 1969 - 11. De fleste bilene i 68 og 69 var nok overliggere fra 1967.

Bli Medlem