Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

Japantreff 2009

Hele uka før treffet meldte metereologene om et skikkelig drittvær for fredag og lørdag. Det var da deilig å våkne opp til sol og greit vær på fredag. Vi hadde bestemt oss for å dra på formiddagen for å ta det med ro oppover til Frya i Gudbrandsdalen. Etter diverse stopp og raster var vi oppe i 17 tiden. Da var det allerede kommet ganske mange. Flere campingvogner var rigget opp og enda flere var installert i brakkene. Hele kvelden kom det treff-deltagere og i 23 tiden var det fullt i brakkene, så flere måtte se seg om etter alternativ overnatting. Nå var ikke det noe stort problem, da en ypperlig campingplass bare lå 500 meter fra treffleieren. Men som en liten påminnelse til neste år. Det lønner seg å bestille plass i brakkene i god tid. 

Treffet neste år vil forresten bli arrangert på samme plassen, men en måned tidligere. Den 6 til 8 august 2010. Da håper vi at det blir litt bedre kveldstemperaturer enn det var i år.

Oversiktsbilde treff2009

Dette oversiktsbildet fra den store gras-sletta der vi hadde bilene viser at den var nesten full midt på dagen lørdag. Vi kom til at nesten 70 biler var tilstede på lørdag. Med en stor overvekt av Datsunbiler. Noe dere sikkert har registrert ved å kikke på bildene fra treffet på nettsidene våre. En rask opptelling viste at det var minst 42 Datsun og Nissan biler tilstede. Litt skuffende oppmøte fra toyota og spesielt Mazda hvor det bare møtte 6 biler , men det var 2 RX2 og en RX3 blant dem. Våre gjester fra Finland Markus xxxxx og hans to kamerater kjørte Mazda 929 4 dørs Hard Top fra siste halvdel av 80 tallet. En stilig bil.

Flott Mazda 929 4 dørs Hard Top.

Flott Mazda 929 4 dørs Hard Top.

Til tross for litt truende værmeldinger kom lørdagen med fullt brukbart vær. I 13.00 tiden var det ganske folksomt på Frya Leir. Mange lokale hadde tatt turen innom for å ta en titt på alle disse flotte bilene som for det meste var hverdagsbiler fra 60 og 70 tallet. Dette er biler som den jevne mann og kvinne kjenner igjen og som mange har hatt et forhold til for 30 -40 år siden.

Fin representant for de første Japanerne

Fin representant for de første Japanerne

En av de mest sjarmerende bilene som dukket opp var en flott 1967 Datsun Bluebird 411 fra distriktet som jeg mener det eldre ekteparet må ha eid siden den var ny. Vi fikk også stifte bekjentskap med Kjetil Rannstads nyoppussede Datsun Laurel 200L fra 1976. Den har vi for øvrig viet en egen artikkel til i dette bladet.Bilen får også æren av å pryde forsiden på bladet denne gangen. 

Videre i denne lille artikkelen fra treffet vil vi bare vise bilder av biler som ikke har vært på noen treff før. En av de mer spesielle er Olav Magne Wangens 260C Hard Top fra 1975. Dette er en bil som opprinnelig har kommet fra Nederland. Den vil pryde baksiden av bladet denne gangen.

Fint restaurert Datsun 1000 sunny (B10)

Fint restaurert Datsun 1000 sunny (B10)

Hans Petter Skulstad fra Kirkenær var på treffet for første gang med sin flotte 1000 Sunny fra 1968. Han har et langt forhold til Datsun biler, da faren var forhandler på Kirkenær i mange år.

Hans Tøger Kastet fra Raufoss hadde også tatt seg en tur i sin Datsun Cedric 2000 fra 1970. Dette er en av bilene som AS Inor hadde tatt inn til sin store bilsamling på 90 tallet. Bilen ble solgt på en av de auksjon-ene som importøren holdt da de skulle legge ned driften for noen år siden. De fleste av disse bilene havnet hos med-lemmer av Datsun/PMC Registeret.

Velholdt Datsun Cedric 2000 Custom six

Velholdt Datsun Cedric 2000 Custom six

Utrolig fin original 1971 Datsun 1400

Utrolig fin original 1971 Datsun 1400 

Tor Kristiansen fra Jessheim kom med sin nylig innkjøpte 1400 510. Dette er en original bil som bare har gått 16000 km. Bilen kommer fra Troms hvor den har stått til utstilling hos en bilforhandler i flere år.

En av de to Nissan Laurel V6 (C32) som var på treffet.

En av de to Nissan Laurel V6 (C32) som var på treffet. 

To Nissan Laureal V6 (C32) var på treffet og begge bilene tilhørte Holum familien fra Oppdal som er meget interessert i akkurat denne modellen. Det ble for øvrig bare importert 34 stykker av dem.

Fin 1970 modell Datsun 1800 eid av Per Gunnar Hagelien fra Kvam.

Fin 1970 modell Datsun 1800 eid av Per Gunnar Hagelien fra Kvam.

En sjelden Datsun Cherry 120A Coupe eid av Morten Kippe fra Inderøy.

En sjelden Datsun Cherry 120A Coupe eid av Morten Kippe fra Inderøy.

Datsun 1600 Fairlady (SPL311) eid av John Knutsen fra Bodø.

Datsun 1600 Fairlady (SPL311) eid av John Knutsen fra Bodø. 

Ekteparet Knudsen var også de som hadde kjørt lengst for å komme til Frya. Bortimot 1000 km. Det synes vi det står respekt av.

De modifiserte bilene var blant annet representrert med denne flotte 510 i sølv og burgunder. Yngve Tidemansen fra Lom eide denne forseggjorte bilen.

De modifiserte bilene var blant annet representrert med denne flotte 510 i sølv og burgunder. Yngve Tidemansen fra Lom eide denne forseggjorte bilen.

Det var 3 Diesel sedaner tilstede. To 330 og denne godt holdte Datsun 280C fra tidlig 80 tall. Den var eid av Per-Anton Hansen fra Heidal.

Det var 3 Diesel sedaner tilstede. To 330 og denne godt holdte Datsun 280C fra tidlig 80 tall. Den var eid av Per-Anton Hansen fra Heidal.

Ut på ettermiddagen avholdt både Toyota Crown klubben og Datsun/PMC Registeret sine årsmøter i leierens flotte møterom. Under hele dagen hadde folk levert stemmesedler til den årlige kåringen. På grunn av veldig mange stemmer dro klokken seg over 18.00 før resultatet var klart. Følgende biler og personer fikk med seg en pokal hjem.

Beste Datsun t.o.m 1972 ble 1966 Fairladyen til John Knutsen.

Beste Datsun f.o.m 1973 ble Kjetil Rannstads nyoppussede Laurel 200L fra 1976.

Beste Toyota Crown t.o.m 1972 ble bilen til Ole Evensen.

Beste Toyota Crown f.o.m 1973 ble stasjonsvogna til Arnfinn Fægri.

Beste Toyota av andre modeller ble Arne Fauskes Toyota Celica Fastback.

Beste Mazda t.o.m 1972 ble  bbbb Øverli sin Mazda RX2 Coupe.

Beste Mazda f.o.m 1973 ble Helge Solberg sin Mazda 929 Coupe.

Beste sportsbil ble John Knudsens Datsun Fairlady 1600.

Treffets bil ble Åge Slåens Datsun Laurel 200L.

Årets treff ble en trivelig helg blant mange gamle kjenninger og en hel del nykommere Mange av disse kom nok som en følge av at vi hadde flyttet oss 350 km nordover på Østlandet.

I sum ble det så vellykket at vi allerede har bestemt at det blir på Frya også neste år. Som nevnt tidligere i artikkelen blir det helgen 6 – 8 AUGUST 2010. Så sett av den helgen allerede  nå og vær tidlig ute med bestillingen hvis du vil sikre deg rom i brakkene. Da ønsker vi bare velkommen til neste års treff på Frya.

Åge Nesholens 180B sedan 1977 modell

Vi avslutter med å vise Åge Nesholens 180B sedan 1977 modell. Denne er veldig raskt blitt et sjeldent syn på veiene. 

Klikk her for å se bilder fra Japantreffet 2009

SEF

 

Bli Medlem