Datsun var først ute. Allerede i 1960 ble de første 14 bilene importert hit til landet. Det var 10 sedaner av modell 310. 2 stasonsvogner og 2 pick upper. 3 av disse sedanene har faktisk overlevd , hvorav 2 er i restaurert stand.
Importen kom i stand på følgende måte. Skipsreder Georg Vefling i Tønsberg jaktet på skipslaster fra Østen til Europa. De hadde merket seg at det begynte å skje ting i Japansk bilindustri. Hans svigersønn Herman Meinich som også var skipsreder hadde en bror tilknyttet SAS i Japan. Han anbefalte dem å ta kontakt med Nissan.
Det gjorde de og fikk Datsun-agenturet i Norge, på den betingelsen at de kjøpte 16 (antallet varierer litt i kildene) Datsun Bluebird og fraktet disse hjem for salg i. Bilene ble prøvekjørt ganske lenge. En bil ble sent til Sverige og en til Finland. Interessen i Finland var overveldende, slik at de satte i gang med regulær import allerede i 1962. Her i Norge var skepsisen til Japanske biler ganske stor, slik at introduksjonen dro litt ut i tid.
En av bilene fra første sending i 1960. Denne står på Norsk Teknisk Museum |
En annen av bilene fra første sending i 1960. Eier: Kjell Brenne. Sarpsborg
|
 |

|
312 fra 1962. Kun gått 35 000 km. To prøvebiler ble importert. Eier: Tommy Løfshus. Drammen.
|
Her er den tredje overlevende bilen fra første sending. Den er urestaurert og eies av Datsun/PMC Registeret
|
 |
 |
410 fra 1964. En av de første som ble solgt i Norge. Eier: Tungen Bil A/S Lillehammer |
520 Panel van (varebil) fra 1966. Dette er en av de eldste Datsun varebilene i Norge. Bilen eies av Gudrun og Svein E.Finnerud i Vikersund.
|
I 1964 startet A/S JAMO i Oslo, som var BMW og HANSA importør, med import og salg av den nye Datsun Bluebird 410. De solgte 137 biler dette året.
Sving på sakene ble det året etter da A/S INOR ble startet av Lorentzens Rederi i Oslo, Aker-gruppen og Ships A/S Oil Tank i Tønsberg (Georg Vefling). Roy Johansen fra Oslo ble ansatt som leder. Fra da av gikk det bare en vei med Datsun i Norge.
|