Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

Brosjyrer

Brosjyreforsider fra begynnelsen av 70 tallet.

Den absolutt mest populære modellserien fra Datsun på denne tiden var 510 serien (Eller Bluebird som den het på flere markeder) Her i landet ble den bare kalt 1300-1400-1600. I dag har denne modellserien oppnådd noe nær kultstatus i Japan, Australia og ikke å forglemme USA. Bilen var også populær i Norge og er nok den mest ettertraktete modell i Registeret

Høsten 1969 kom 240Z, som skulle komme til å bli verdens mest solgte sportsbil gjennom tidene. Modellen ble tegnet av tyskeren Goertz, som tidligere blant annet hadde designet BMW 507. Denne bilen ble umåtelig populær i USA og er du i markedet for et bra eksemplar i dag bør du nok dit. Her i landet ble det solgt 47 av 240Z og 39 av 260Z.

Dette var den første ordentlige storbilen fra Nissan på det Norske markedet. Den var på størrelse med Volvo 240 og solgte etter forholdene ganske bra. Særlig var dieselmodellen ettertraktet i drosjekretser. Modellen ble kalt 220C(Diesel) 240C og 260C og ble solgt mellom 71 og 75.

160B/180B var avløseren til 510 serien. Mekanisk var den så og si lik forgjengeren, men karosseriet var radikalt forandret til noe Nissan kalte "Jet linjen". Visstnok på grunn av den vingelignede lista rundt bakre siderute. Her i landet ble den ikke så populær som 510, men Hard Top modellen fra 72-73 og Hard Top SSS fra 74-76 har blitt populære og ettertraktete i dag. Sedanen ble forøvrig bare levert som 160B.

Her er en Hard Top SSS fra 72. Akkurat denne modellen ble ikke importert hit. SSS varianten kom hit først med faceliften i 1974.

Denne varianten av 610 modellen ble bare levert med høyreratt og dukket således aldri opp i Europa. Den var utstyrt med en 2,0 liters motor. 

Datsuns første forhjulsdrevne bil var Cherry 100A. Den ble produsert fra 70-77 og var blant annet Finlands mest solgte bil flere år på rad. Cherryserien var alene om å ha forhjulsdrift blant Datsunmodellene gjennom hele 70 tallet. F10 fulgte etter i 76 og N10 i 79

Denne pick up modellen (620) kom på markedet i 73 og ble umåtelig populær i USA. Her i landet dukket den ikke opp på markedet før i 78, mye på grunn av myndighetenes skattlegging av slike biler gjennom 70 tallet.

Dette var ved siden av 100A Cherry den Datsunmodell som solgte best på begynnelsen av 70 tallet. Dette var en litt større oppfølger til Sunny 1000 og den ble meget populær både som sedan og stasjonsvogn. Den ble solgt i perioden 70-73, da den ble avløst av 120Y.

Coupemodellen av 1200 er i dag en etterspurt modell, men tilgangen er meget begrenset. Totalt er det vel overlevd et sted mellom 25 og 40 biler. De er også sjelden på salg, da de fleste eierene sitter på sine eksemplarer. En opplagt klassiker. 

En liten raritet fra 1971. Datsun Cabstar

Bli Medlem