JAPANSK MED FRESKT FRASPARK
(Denne artikkelen er en forkortet versjon av en testrapport frai 1970)
Datsun er ett av de fem japanske bilmerker som selges på det norske markedet (1970) og har som Mazda og Toyota hatt suksess. Man får ganske meget for pengene og kva-liteten er fullt på høyde med europeiske biler.

En original japansk 1600 SSS Coupe
Datsun 1600 SSS (SSS står for Super Sport Sedan) har en kvass og elastisk motor. Noe trimmet er den, men det virker ikke som om man har presset hestene ut av den. Draget er godt ved alle turtall, men det ekstra spreke frasparket kommer først ved 3000 omd/min – og helst enda litt til. Men da skvetter den til gjengjeld unna i imponerende tempo. Akselerasjon og villighet er mer enn bra på alle gir, bort-sett fra at når farten kommer over 120km/t på 4. Går det merkelig tregt i forhold til hva det gjør på de andre girene og ved mer moderate hastigheter på 4. Gir. Men under kjøring på norske veier har slikt på grunn av fartsgrensene bare akademisk interesse.
Da prøvebilen ikke var helt innkjørt kunne vi ikke få målt nøyaktig akselreaksjon, men med erfaringer fra tilsvarende biler vil vi anslå at 0-80 skulle gå unna på ca. 9 sek. Bensinforbruket var 0,75 liter på høygir og konstant fart, 0,85 liter ved vanlig landeveiskjøring og 1,25 liter i kø- og bykjøring.

Motorrommet på en Datsun 1600 SSS
Girkassen er perfekt synkronisert og giringen rask og nøyaktig. Girene er ”lange”, men ikke så lange at akselera-sjonen blir ”seig”.
En bil med slike kraftressurser burde hatt bremseservo, men forgasserene tar for mye plass. Dog må ikke dette tolkes dit hen at Datsun 1600 SSS har bremser som ikke holder mål.

Modellbil av en Datsun 1600 SSS
Varmeapparatet i denne modellen skuffet. Varmen kommer sent og det er dårlig kapasitet hvis det blir riktig kaldt.Det er 3 trinns vifte med behagelig lydnivå, men reaksjonen her også noe treg. Friskluft-anlegget blir da tilsvarende svakt, men her kan det suppleres med friskluftdyser i hver ende av dashbordet, som har inntak under forskjermene.

Merkene som sitter i grillen og på bagasjelokket.
De 4 dørene er brede og kan åpnes i så stor vinkel at inn- og utstigning kan foretas med største letthet. Setene er gode å sitte i både foran og bak, og setene foran gir også tilstrekkelig sidestøtte for vanlig kjøring. De er også lette å regulere både i rygg og lengderetning. Baksetet er godkjent for 3, men egner seg best for 2.
Instrumenteringen er oversiktlig og grei. Betjeningsorganene plassert innen god rekkevidde for fører, mens det i en bil av typen burde vært en noe kortere girspak. Håndbrekket er plassert under dashbordet. Bagasjerommet tar ca. 400 liters bagasje og reservehjulet ligger nedsenket i en brønn. I tillegg har denne modellen tepper i kupeen, matte i bagasjerommet, håndl-lampe i motorrommet, lys i hanskerommet, låsbart tanklokk og tonet glass i rutene
Datsun 1600 SSS har jevnt over svært gode kjøreegenskaper. Den reagerer kjapt på rattet, skjønt bilen har et så godt veigrep at den burde vært utstyrt med tannstang-styring.