Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

Datsun 1600 SSS

JAPANSK MED FRESKT FRASPARK

(Denne artikkelen er en forkortet versjon av en testrapport frai 1970)

Datsun er ett av de fem japanske bilmerker som selges på det norske markedet (1970) og har som Mazda og Toyota hatt suksess. Man får ganske meget for pengene og kva-liteten er fullt på høyde med europeiske biler.

En original japansk 1600 SSS Coupe

En original japansk 1600 SSS Coupe 

Datsun 1600 SSS (SSS står for Super Sport Sedan) har en kvass og elastisk motor. Noe trimmet er den, men det virker ikke som om man har presset hestene ut av den. Draget er godt ved alle turtall, men det ekstra spreke frasparket kommer først ved 3000 omd/min – og helst enda litt til. Men da skvetter den til gjengjeld unna i imponerende tempo. Akselerasjon og villighet er mer enn bra på alle gir, bort-sett fra at når farten kommer over 120km/t på 4. Går det merkelig tregt i forhold til hva det gjør på de andre girene og ved mer moderate hastigheter på 4. Gir. Men under kjøring på norske veier har slikt på grunn av fartsgrensene bare akademisk interesse.

Da prøvebilen ikke var helt innkjørt kunne vi ikke få målt nøyaktig akselreaksjon, men med erfaringer fra tilsvarende biler vil vi anslå at 0-80 skulle gå unna på ca. 9 sek. Bensinforbruket var 0,75 liter på høygir og konstant fart, 0,85 liter ved vanlig landeveiskjøring og 1,25 liter i kø- og bykjøring.

Motorrommet på en Datsun 1600 SSS

Motorrommet på en Datsun 1600 SSS

Girkassen er perfekt synkronisert og giringen rask og nøyaktig. Girene er ”lange”, men ikke så lange at akselera-sjonen blir ”seig”.

En bil med slike kraftressurser burde hatt bremseservo, men forgasserene tar for mye plass. Dog må ikke dette tolkes dit hen at Datsun 1600 SSS har bremser som ikke holder mål. 

Modellbil av en Datsun 1600 SSS

Modellbil av en Datsun 1600 SSS

Varmeapparatet i denne modellen skuffet. Varmen kommer sent og det er dårlig kapasitet hvis det blir riktig kaldt.Det er 3 trinns vifte med behagelig lydnivå, men reaksjonen her også noe treg. Friskluft-anlegget blir da tilsvarende svakt, men her kan det suppleres med friskluftdyser i hver ende av dashbordet, som har inntak under forskjermene. 

Merkene som sitter i grillen og på bagasjelokket.

Merkene som sitter i grillen og på bagasjelokket.

De 4 dørene er brede og kan åpnes i så stor vinkel at inn- og utstigning kan foretas med største letthet. Setene er gode å sitte i både foran og bak, og setene foran gir også tilstrekkelig sidestøtte for vanlig kjøring. De er også lette å regulere både i rygg og lengderetning. Baksetet er godkjent for 3, men egner seg best for 2. 

Instrumenteringen er oversiktlig og grei. Betjeningsorganene plassert innen god rekkevidde for fører, mens det i en bil av typen burde vært en noe kortere girspak. Håndbrekket er plassert under dashbordet. Bagasjerommet tar ca. 400 liters bagasje og reservehjulet ligger nedsenket i en brønn.  I tillegg har denne modellen tepper i kupeen, matte i bagasjerommet, håndl-lampe i motorrommet, lys i hanskerommet, låsbart tanklokk og tonet glass i rutene

Datsun 1600 SSS har jevnt over svært gode kjøreegenskaper. Den reagerer kjapt på rattet, skjønt bilen har et så godt veigrep at den burde vært utstyrt med tannstang-styring.

 

Henting av Datsun 1600 SSS

I min ungdom hadde jeg en Datsun 1600 SSS. Det vil si jeg hadde 2. Den første røde som jeg registrerte 1. April 1971, ble kjørt til vrak av en kamerat etter 14 dager og jeg fikk en ny pastellgrønn på forsikringen. Den hadde jeg til sommeren 1973, da behovet for videre utdannelse gjorde at jeg solgte den til Ålgård. Den hadde deretter en lengre karriere som løpsbil i forskjellige grener før den ble skrapet i 1994.

Tanken om å få tak i en slik bil har ligget og murret i mange år og den skulle helst være rød. Jeg visste at de fleste hadde blitt brukt opp som ungdomsbiler, i rally, rallycross eller bilcross. Jeg antok også at det kanskje hadde blitt solgt 200-300 biler, men har nå i det siste telt opp salgskortene på Datsun 1600 og der fant jeg bare 77 SSS. 50 fra 1970 og 27 fra 1971. Da innså jeg at jeg egentlig hadde lett etter nåla i høystakken. Jeg har visst om en slik bil, men den vil eieren beholde selv.

Jeg hadde også hørt om en bil som skulle stå på en låve på Møre. En bekjent hadde vist meg et bilde av en slik bil som eiere hadde sent ham i 1993. Den viste fronten på en SSS og den så så herja ut at min bekjent ikke gikk videre med saken og nå hadde han glemt både navn, adresse og tlf.nr.

Det er da man skal ha litt flaks. På vår-parten ringte en kar fra Molde og ville ha litt opplysninger om en Datsun modell han funderte på å kjøpe, da det hadde vært hans første bil. I løpet av samtalen kom jeg til å nevne at jeg var på jakt etter en 1600 SSS. Da jeg hørte svaret holdt jeg på å dette av stolen. Han sa ”En slik en har broren min på låven” Da var ikke veien lang til Møre.

Jeg tok kontakt med eieren og han var villig til å selge til meg. Vi avtalte en helg og fikk det kombinert med en delehenting utenfor Molde.

Datsun 1600 SSS (510)

Da vi kom til gården var bilen tatt ut av låven og blitt vasket for mange års låvestøv og fått luft i hjulene. Til alt hell var det også en av de 30 røde som ble solgt. En slik bil bør være rød. 

Datsun 1600 SSS (510)

Bilen var tydelig preget av ganske hard bruk og hadde blitt lakkert et par ganger. Interiøret var veldig slitt, men både tak-trekk og matter er å få kjøpt nytt fra USA. Taktrekket er allerede kjøpt inn. 

Etter å ha gått over karosseriet har vi funnet en del rust, men ikke avskrekkende mye. Vi må skifte kanalene, en av for-skjermene, frontplata, panseret og muligens en av bakskjermene. Da jeg har hatt lyst på en slik bil lenge har jeg syste-matisk samlet store og små deler og har nå det meste på lager. Vi har også en 1300 fra 69 som vi kan låne noen deler av hvis det kniper.

Da bilen var kommet opp på hengeren følte jeg at jeg endelig var i mål etter 36 år. Jeg har angret som en hund etter at jeg solgte min i 1973. Etter en hyggelig bevertning hos selgeren kunne vi endelig begynne på den lange veien hjem.

Datsun 510 SSS (510)

Bildet over er tatt da vi rastet i Åndalsnes. Vi kjørte hjem i varmen 3 juli og tok oss god tid. Vi var også en tur innom Kvam mek. verksted og viste den frem.

Motoren er det første vi har sjekket grundig. Etter litt tull med noen elektriske kontakter startet den villig. Den gikk fint etter å ha stått i 8 år siden forrige opp-starting. Den neste er å få på plass nye clutchpumper og noen smådeler i gir-overføringen for å få den den kjørbar. Bremsene virket utrolig nok, selv om de er noe trege bak.

Den røde lakken nr.664 blir snart kjøpt inn slik at vi har den på lager når den er klar for lakkering. Vi håper at vi skal ha den i kjørbar og godkjent stand til neste sommer. 

SEF

Restaurering av Datsun Laurel C130 1976 Modell

Kjetil Rannstad fra Vinstra eier bilen som blir beskrevet denne gang. Det er en Datsun Laurel six (C130) fra 1976. Bilen var på Japantreffet i 2008. Da så den med respekt og melde noe herjet og sliten ut.

Slik så den ut i august 2008.

Slik så den ut i august 2008.

Han fortalte da at bilen skulle bli pusset opp til neste treff på Frya i begynnelsen av september neste år.Midtvinters får vi de første bildene som viser at noe er på gang. De viser noen forferdelige rustne partier av den ene innerskjermen.

Delvis opprustet innerskjerm.

Delvis opprustet innerskjerm.

Han fortalte at sveisejobben var stor, da det var mange slike partier på bilen, både foran og bak. Bunnen på bilen viste seg og være bra for rust og andre skavanker. Skjermer og dører måtte også få innfelt biter både her og der. Etter å ha sveiset hele vinteren var bilen klar for lakkering i vår.

Her er bilen ferdigsveiset og strippet.

Her er bilen ferdigsveiset og strippet.

Rundt påsketider var tiden inne og bilen ble maskert etter alle kunstens regler. Det eneste som ikke skulle lakkeres nå var motorrommet. Det skal bli et eget prosjekt senere.

Her er bilen nylakkert i original farve.

Her er bilen nylakkert i original farve.

Kjetil har også en grønn som skal få samme behandling pluss en av de to coupeene som fins i landet. Vi gleder oss til den er ferdig. Forsidebildet denne gang er Laurelen slik den var på treffet i år. 

SEF

Salgsstatistikk Datsun 1600 (PL510) 1968-72

FARGER 1968 1969 1970 1971
567 L.BLÅ 37 14 25 55
521 BURG 111      
554 P.GR 49 27 17 14
637 HVIT 59 5    
660 M.BLÅ 104 4    
814 RØD   25 18 4
665 HVIT   20    
817 GUL   15 12  
818 GR   20    
911 GR     7 5
831 HVIT     33 43
664 RØD     32 40
906 BRUN     4 35
910 GUL       5
939 M.GR.       17
918 BRUN       73
938 OKER       55
TOTALT 360 130 148 346

 

FARGER 1972 1600 VAREBIL 1600 SSS 1970-71 TOTALT
905 RØD 15 59   74
660 M.BLÅ 16 85   209
938 OKER 30 247   332
939 M.GR. 14 109   140
018 HVIT 15 62   77
567 BLÅ 2 101 8 242
554 P.GR.   0 6 113
664 RØD   120 30 222
817 L.GUL   0 6 33
911 GRØNN   19 8 39
831 HVIT 2 85 18 181
906 GUL   34 1 74
918 BRUN 5 125   203
910 GUL   52   57
TOTALT 99 1098 77 2258

(ANDRE FARGER FRA SKJEMA 1: 521 BURGUNDER 111,  637 HVIT  64,  814 RØD  47,  665 HVIT  20,  818 MØRK GRØNN  20 . DISSE GÅR INN I TOTALTALLET 2258)

AV DE 77 1600SSS SER DET UT TIL AT 50 VAR 1970 MODELLER OG 27 1971 MODELLER.

DE ALLER ALLER FLESTE AV DE 1098 VAREBILENE BLE BYGD OM TIL STASJONSVOGNER ETTER 3 ÅR. VI HAR EN OM IKKE DEN ENESTE SOM IKKE ER BYGD OM. 

FORKORTELSER FOR FARGER:

554 P.GR.=  PASTELLGRØNN
567 L.BLÅ =  LYS BLÅ
817 L.GUL =  LYS GUL
660 M.BLÅ =  MELLOMGRÅ/RØKBLÅ
818 GR. =  GRØNN
911 GR. =  GRØNN
939 M.GR. =  MILITÆRGRØNN

Bli Medlem