Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

Artikkel fra Bulletin nr 45

CEDRIC RESTAURERER I LYNGDAL

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 1

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 2

På forrige side ser dere to av Berta og Yngvar Sikvelands sine Datsun Cedric (330). Barnebarnet Gaute på panseret av den øvre er nå 7 år og bildet er tatt like etter at den bilen var ferdige. Nå er den tredje 330 også ferdig restaurert og mange vil nok tenke :”hvordan får han tid til alt dette i tillegg til full jobb og familie?”

Hemmeligheten heter Thorbjørn Kjerran på 32. Han er vel noe i nærheten av det vi eldre herrer som driver med gamle biler ville kalle ”svigerfars drøm”. Han har nemlig restaurert alle 3 over en periode på en 5-6 år. I tillegg har han tatt for seg svigermors 280C (430).

Det er ikke tvil om at Berta og Yngvar setter stor pris på svigersønnens vilje til å ligge time etter time under og inni bilene deres  med alt slags redskaper og sveise-apparat. Hans kunnskaper innen rust-fjerning, sveising, platearbeid, sparkling og pussing må også være store når vi ser resultatene. Kona hans Aud Nancy må også være en meget tålmodig person, for det er ikke noe tvil om dette har vært mange garasjetimer.

Vi skal nå se litt på den siste jobben han gjorde fra i høst og fram til våren i år. 

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 3

Dette er en mørkegrønn Datsun Cedric (330) 77 modell. Bilen kommer fra Håland ved Evje og Yngvar har visst om bilen en 10 års tid, men ikke fått kjøpt den før nå. Bilen, som det fremgår av bildet, var i relativt dårlig stand med betydelige rustskader på et utallige steder.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 4

  Bakplata var veldig dårlig med hull i hull.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 5

  Hele venstre side bak under bakplata måtte erstattes med nytt blekk.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 6

Her er de nye platene på plass og mer skulle det bli. Hele sveisejobben på denne bilen krevde omtrent 1 kvadratmeter med blekk i tillegg til biter fra delebiler.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 7

Her ser vi hele bakparten etter at meste-parten av sveisejobben er gjort her.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 8

Neste område på bilen som måtte til pers var bagasjerommet. Her var det også veldig mye rust og hull. Store partier måtte derfor byttes ut med nytt blekk.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 9

Store partier av gulvet måtte skjæres ut og erstattes med nytt. Når en ser alle bildene som er tatt av rustskadene på denne bilen, ville nok de fleste ha betakket seg og heller sent bilen til hugging, men her skulle det bli bil og bil ble det til slutt.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 10

Her er bagasjerommet ferdig sveiset.

Nissan Cedric Restaurering i Lyngdal - Bilde 11

Her er Torbjørn i dyp konsentrasjon nede i bagasjerommet. Her er prosjektet kommet så langt at det er grunnet. Yngvar forteller at Torbjørn hadde noen skikkelige utfordringer underveis blant annet panser, skjermer og flere dører som trengte innfelling av nytt blekk. Noe ble lagd og noe ble tatt fra tilsvarende deler de hadde liggende. De har for øvrig to biler til stå-ende tørt og godt. Kanskje det kommer flere fra Torbjørn? Fortsetter s. 13

 

Artikkel II fra Bulletin nr 45

FARVEL GAMLE VENN

Skrevet av Eddie Rattley.

 Sist i januar dette året rullet den siste Nissan 1400 Bakkie av produksjonsbandet i Rosslyn i Sør Afrika. Så lenge hadde ingen Nissan modell vært i produksjon før. Denne lille pick upen, basert på B110 modellen eller 1200 som vi kalte den, hadde da vært I kontinuerlig produksjon siden 1971 som modell B120 og senere B122. De originale spesifikasjonene var veldig lik Datsun 1200. Den samme 1171 ccm store A motoren, 4 trinns gearkasse og samme karosseri bare omgjort til pick up med planet som en del av karosseriet. Senere ble en forlenget versjon lagt til modell-serien (GB122) i tillegg til en større motor (A14) og 5 trinns gearkasse.  

I Sør Afrika var denne modellen i salg allerede fra 1971 som et rent Nissanprodukt, men lokale lover forlangte at stadig mer og mer av bilene produsert i landet skulle være lokal-produserte deler. Da sedan, coupe og stasjonsvognmodellen ble tatt av programmet i 1974 ble det bestemt at pick up modellen skulle fortsette som et billigalternativ for Afrika og andre mindre utviklede områder i verden.

I 1974 fikk den navnet Datsun 120Y Bakkie etter at 120Y hadde erstattet 1200 og det ble den hetende til 1978. Det originale B120 chassiet ble B140, da den større A14 motoren ble introdusert i 1982 og fra 1985 var Datsun Bakkie et rent Sør Afrikansk produkt. Den forble da i denne utførelse produsert så å si uforandret i 22 år ved Rosslyn fabrikken nær Pretoria. På 1990 tallet fikk modellen firkantete frontlys, plastgrill, sorte støtfangere og noen få andre oppdateringer, men var i det store og hele den samme pick upen som ble introdusert i 1971.  
http://www.ratdat.com/images/posts08/bakkie_last.jpg

DATSUN 1200 PICK UP I SISTE VERSJON SOM 1400 BAKKIE

Sørgelig nok ble B140 til slutt felt av moderne lovgivning og avgass restriksjoner, så produksjonen måtte legges ned selv om salget av denne raringen fra fortiden fortsatt var godt.   Inntil en eventuell arvtager er på plass har Nissan Sør Afrika plenty av 1400 Bakkier på lager.

DEN MULIGE ETTERFØLGEREN RENAULT/DACIA LOGAN FRA ROMANIA

Arvtageren som er på beddingen er mest sansynlig en halv tons pick up basert på Renault/Dacia Logan pick up fra Romania. La oss ikke håpe det. Hvis du ønsker mer informasjon om den legendariske Datsun 1200 pick up, eller andre varianter av Datsun 1200 ta en titt på http://www.Datsun1200.com   

 

 

Salgsstatistikk Datsun Cherry WBLF10 1976 - 1978

 Datsun Cherry WBLF10 1976 - 1978
 
FARGER
1976
1977
1978
TOTALT
905 RØD
352 M.BLÅ
931 S.GUL
353 V.GRØ
NN FARGE
         76
         64
 64
 76
         64
         64
         25
 14
  4
         61
           3
       167
142
132
          61
            3
 
204
204
       107
520
 
 

Her har vi også vært usikre på fordelingen mellom de 3 årsmodellene. Vi gjorde som for Coupe. Plukke ut de som var nesten sikre 78 modeller og fordele resten likt mellom 76 og 77, men totalantallet stemmer.

Salgsstatistikk Datsun Cherry Coupe KLF10 1976-78

Her har vi vært litt på tynn is når det hjalt fordelingen mellom de 3 års-modellene. Til slutt måtte vi plukke ut de fargene som vi var nesten sikre på bare ble solgt i 1978. Deretter tok vi resten og delte på 2. Totaltallet er riktig, men fordelingen mellom årene er da følgelig noe upresis.

FARGER
1976
1977
1978
TOTAL
 352 M.BLÅ
40
40
 
80
931 S.GUL
45
45
 
90
136 GRØN
30
35
 
65
110 T.RØD
 
 
1
1
515 BLÅ.M
 
 
40
40
675 V.RØD
 
 
25
25
905 RØD
85
85
22
192
357 L.GRØ
65
50
 
115
353 V.GRØ
71
60
 
131
513 L.G.M
53
50
3
106
514 M.G.M
 
 
9
9
411 S.GUL
 
 
10
10
 
389
365
110
864

 

Bli Medlem