TUR TIL BEAULIEU
Onsdag 5 september var den store dagen. Vi skulle på tur med Martin Fælla til delemarkedet i Beaulieu, som ligger like i nærheten av Bournemouth på sørvestkysten av England. Bussen hadde avreise fra Drammen, for så å dra til ferjen som ventet i Oslo. Da ferjen fra Kristiansand som disse turene vanligvis hadde tatt var lagt ned måtte en alternativ rute velges og det ble via København og deretter Esbjerg.

På bildet ser vi noen av de spente deltagerne før ombordstigning i Oslo
Vi var 35 deltagere på turen, derav flere som hadde vært med før, noen veldig mange ganger, da Martin har arrangert disse turene siden 80-tallet.

Båtturen til København gikk stille og rolig for seg, så det var en uthvilt gjeng som startet på bussturen tvers over Danmark. Etter en par timers stopp i Odense kom vi oss videre mot Esbjerg
Like etterpå stoppet vår eminente sjåfør Sigurd Gutterud og sa at vi hadde trøbbel med ei reim bak i motorrommet som hadde røket. På bildet ser vi med ansiktet mot kamera to karer fra Finnøy, som bistår
Sigurd med gode råd. Resultatet ble at vi humpet oss til Esbjerg hvor Volvoservice kom å skiftet reim.
Det ble nok en hyggelig ferjekveld, men vi gikk relativt tidlig til ro. Turen videre gikk forbi London med kurs for Bournemouth. Litt vest for London rastet vi p ei hyggelig veikro, som etter norske forhold var rimelig svær. Her fikk under-tegnede arrangert et møte med en bilkompis som bodde i trakten.

Bildet over er hotellet hvor under-tegnede og fruen bodde.
I kveldingen ankom vi byen og vi ble innlosjert på 4 forskjellige små hoteller som lå like ved hverandre. Vårt hadde 10 rom og ble drevet av en hyggelig herremann, som hver morgen serverte en velsmakende engelsk frokost.
Lørdag morgen var vi klare til å dra til det berømte delemarkedet i Beaulieu, en snau times busstur fra hotellet. Underveis var vi innom en liten landsby hvor det var motorsykkelmarked. Her hoppet en 4-5 motorsykkelentusiaster av for å prøve lykken blant en skog av boder.
Da vi kom fram til Beaulieu var jeg glad vi kjørte buss, som hadde egne parkeringsplasser like ved hovedinngangen. Vi kjøpte billetter og kart over alle stand i inngangsbygningen, som vi ble sluset igjennom.
Vel ute på området kom vi først til The National Motor Museum. Det bestemte vi oss for å besøke på søndag og gikk videre til plassen hvor gamle biler ble omsatt. Her var det mye fint å se på, blant annet denne flotte Nissan 300ZX til £ 2650,-

Bak bilsalgsplassen lå selve området for deler, ting og tang. I motsetning til mange norske markeder var det lite av varer som ikke hadde ett eller annet med bil eller motorsykkel å gjøre.
Som dere ser av bildet ovenfor var det masse folk begge dagene. Kartboka vi kjøpte over alle standene var helt uunnværlig når det gjaldt å finne fram til selgere som kunne ha det vi var interessert i. Det var totalt 1800 stand spredd ut over en 4 – 5 seksjoner som i katalogen hadde forskjellig farge.
Jeg personlig hadde plukket ut forskjellige stands hvor de solgte bilbrosjyrer. Jeg hadde et lite håp om å finne godbiter til samlingen min. Det tok ikke mange minuttene før jeg hadde handlet for flere hundre kroner.

Baklamper vesentlig til engelske biler var det plenty av og

eksosanlegg av alle typer. Denne selgeren har jeg siden handlet eksosanlegg av til den lille Honda N600 vi har. Billig var han også.

Modellbiler var det også en sann fryd av på veldig mange stands. Her var det Dinky og Corgi i lange baner.

Verdens minste bil PEEL fant vi på the National Motor Museum. Produsert på Isle of Man. En av Datsun/pmc Registerets medlemmer fra Akershus har en slik bil.
På vei til hotellet søndag ettermiddag var Sigurd så uheldig å få revet av venstrespeilet på bussen, da vi kjørte på en vei med tett løvskog på begge sider. Da hele mandagen var satt av til shopping og lignende, måtte Sigurd styre hele dagen med å få reparert speilet til neste dags utflukt til Wookey Holes oppe i Somerset. En par timers busstur fra Bournemouth.
Wookey Holes var en blanding av museum og opplevelsessenter. Kunne minne litt om Blå-farveverket, bare det at grottene her var naturens eget verk. Vi tok en vandring gjennom fjellet og fikk fortalt historien om hvordan hulemennesker hadde bodd her og sagn om hekser og lignende fra nyere tid.
I tillegg var det en gammel fabrikk her som viste hvordan de hadde lagd papir her i gamle dager basert på gamle filler. For barna var det i tillegg en dinosaurpark med til dels svære figurer av aper og forhistoriske dyr.
Utenfor et supermarked som var formet som en liten landsby så vi denne Toyota bussen. En snerten liten sak som vi flere av.

Toyotabussen utenfor supermarkedet.
Onsdags morgen startet hjemturen og den gikk fint helt til bussen skulle kjøres om bord i Harwich. Da nektet den plent å starte og måtte taues om bord. Da vi kom til Esbjerg måtte den taues ut av ferja og servicemannen fra Volvo måtte tilkalles nok en gang.
Denne gangen var det noe feil med diieseltanken. Som om ikke dette var nok fikk Martin bedskjed om at ferga vi skulle tatt fra Hirtshals til Langesund var grunnstøtt, slik at vi måtte belage oss på en ferjetur tur til Gøteborg og kjøre derfra om natta, slik at vi kom til Drammen som planlagt fredag morgen.
Det var en småsliten og trøtt gjeng som ankom Drammen fredag morgen. Når jeg skriver dette litt i ettertid må jeg si at min kone og jeg hadde en hyggelig og opplevelsesmessig fin tur. Vi koste oss på fire ferjeturer, på markedet, på utflukten og på puben om kveldene sammen med alle de hyggelige menneskene som var med på turen. En spesiell takk til Martin Fælla for en fin tur og et velorganisert opplegg. En takk også til bussjåfør Sigurd som aldri mistet humøret på tross av en heller kranglete buss.
Tekst: Svein E.Finnerud. Foto: Gudrun Finnerud.