DATSUN 1600SSS. Japansk med freskt fraspark
|
Denne gangen vil vi se litt på Datsun 510 modellen. Vi har funnet en gammel test fra Alle Menn i 1970 som vi har brukt som mal for denne artikkelen.

En av prototypene til 510 på 60 tallet
Datsun 1600 SSS (SSS står for Super Sport Sedan) har en kvass og elastisk motor. Noe trimmet er den, men det virker ikke som om man har presset hestene ut av den. Draget er godt ved alle turtall, men det ekstra spreke frasparket kommer først ved 3000 omdr./min – og helst enda litt til. Men da skvetter den til gjengjeld unna i imponerende tempo. Akselerasjon og villighet er mer enn bra på alle gir, bortsett fra at når farten kommer over 120km/t på 4. går det merkelig tregt i forhold til hva det gjør på de andre girene og ved mer moderate hastigheter på 4.gir. Men under kjøring på norske veier har slikt på grunn av fartsgrensene bare akademisk interesse.

1968 modell med Kongsbergskilter
Girkassen er perfekt synkronisert , giringen rask og nøyaktig. Girene er ”lange”, men ikke så lange at akselerasjonen blir ”seig” Bensinforbruket ble målt til 0,75 l/mil ved konstant fart på 70 km/t i høygir, 0,85 l/mil ved normal landeveiskjøring og 1,25 l/mil i bykjøring med mye kaldstarter og kø-kjøring.

USA reklame for 1969 modellen
Etter testlagets mening var trykket på pedalene passe mens progresjonen var noe flat. De mente også at en bil med slike kraftressurser burde ha hatt servo på bremsene for å gjøre det ekstra lett å finne det punkt der man oppnår maksimal effekt.
(modellene 1400 og 1600 fra 1970 hadde bremseservo, men ikke SSS fordi vacum-pumpa stod i veien for de doble for-gasserne denne modellen var utstyrt med)
Ellers mente testlaget at bremsene tok jevnt, men at bakhjulene hadde en tendens til å låse seg tidlig i nedbremsingen på glatt føre.
Varmeapparatet i Datsun 1600SSS skuffet. Varmen kom sent og selv om den fordelte seg jevnt over hele kupeen var kapasiteten neppe god nok en skikkelig vinterdag. Og
her hjalp heller ikke en tre-trinns vifte med behagelig lydnivå noe særlig. Under vanlige forhold kunne man holde vinduene rene for dugg og is, men ble det skikkelig kaldt grodde side- og bakvinduene fort igjen. Testlaget mente også at frisklufts-anlegget heller ikke holdt mål.

USA reklame for 1970 Datsun 1600 stv.
De 4 dørene er så brede at at inn og ut-stigning kan foretas med største letthet. Setene er gode å sitte i både foran og bak og setene foran gir også tilstrekkelig side-støtte for vanlig kjøring.

Nydelig 2 dørs coupe i Japansk SSS utg.
Bilen er registret for 5 og bak går det for-holdsvis bra med 3 voksne så lenge de ikke er av den ruvende typen. Det samme gjelder takhøyde og benplass. Foran er det mer enn nok plass og setene er lette å regulere, slik at man raskt finner den kjøre-stillingen man foretrekker.
Instrumenteringen er oversiktlig og grei. (Turteller var bare originalt i SSS, men den eller klokke var option i biler fra og med 1970 med runde instrumenter). Betjenings-organene plassert innen god rekkevidde for fører, mens det i en bil av denne typen burde vært en noe kortere girspak. Den er kjapp og grei nok å operere som den er, men i en bil som betegnes ”Super Sport” venter man å finne en ekstra kjapp og smidig girspak.

Her er bilde av en noe modifisert 1600 fra Finland. Muligens en original SSS.
Ellers har Datsun 1600 en rekke detaljer av den typen man setter pris på. Noe er vanlig i de fleste biler, noe er mer uvanlig, men desto gledeligere. Tepper i kupeen, ut-vendig speil, matte i bagasjerommet, hånd-lampe i motorrommet, tonet glass i alle vinduer og låsbart bensintanklokk.
Sikkerheten var ivaretatt på den måten at det var fester for sikkerhetsseler, men selene var ekstrautstyr. Det var relativt lite polstring i kupeen. Det var støtabsor-berende for – og bakparti. Bremsene hadde et system til henholdsvis for- og bakhjul. Det var ryggelys, sikkerhetsglass og ratt-stammen gav etter for støt.
Datsun 1600 har jevnt over svært gode kjøreegenskaper. Den reagerer kjapt på rattet, skjønt bilen har et så godt veigrep at styringen er tilnærmet nøytral med en svak understyring.
Enten man kjører på tørr asfalt eller ”på skauen” er det en fornøyelse å sitte bak rattet på denne bilen. Den ”sitter som et frimerke” på veien og har kraftressurser, veigrep og såpass bra bremser at man, såfremt man ikke kjører helt vilt, har alle muligheter til å hamle opp med kinkige uventede situasjoner. Stabiliteten er som man vil forstå meget god. Litt følsom for sidevind er bilen, men ikke mer enn at man lett korrigerer. Allikevel er ikke SSS versjonen noen sportsvogn, men en sedan med sportslige egenskaper og ekstra freskt fraspark. Morsom å kjøre ”hardt” med hvis man har anledning til det.
Forskjellen i hestekrefter på de fire modellvariantene er som følger: 1300-77HK SAE, 1400-85HK SAE, 1600-96HK SAE og 1600SSS-109HK SAE.

Datsun 1600 SSS Coupe for Japan
Konklusjonen på denne testen av topp-modellen i 510 serien var at det absolutt var et hyggelig bekjentskap. En rommelig familiebil og en ypperlig langtursbil som gir kjøreglede i massevis. Finishen var prima, men som før sagt varme å ventilasjon lå noe tilbake å ønske. Økonomisk sett stilte den sterkt mot sine konkurrenter i samme klasse. Prisen i 1970 var for denne modellen kr.30 500,- og for vanlig 1600 kr. 26 700,- Til sammen-ligning kostet en 1200 sedan kr.21 900,-
Tekniske spesifikasjoner og data.
Motor: Vannkjølt rekkemotor, 4 syl. 1595 ccm. 96 Hk SAE (109 Hk SAE for SSS) v/5600 omdr./min. Boring/ slaglengde 83/73,3 med mer. Kompres-sjonsforhold 8,5 : 1. 5 bærelagre for veivaksel. Overliggende kamaksel.
Elektrisk: 12 volt (- til gods). 60Ah batteri. 300 watt vekselstrømsdynamo.
Transmisjon: Hydraulisk betjent tørr-plateclutch. 4-trinns fullsynkronisert girkasse. Bakakselutveksling 3,7 : 1 for SSS.
Oppheng: Foran Mcpherson med spiral-fjærer og krengingsstabilisator. Bak uavhengig fjæring med spiralfjærer. Teleskopstøtdempere foran og bak.
Styring: Sirkulerende kulesnekke. 3 ½ rattomdreining fra ytterstilling til ytterstilling. Svingdiameter 9,7 m.
Bremser: En-krets (senere to-krets). Skiver foran og tromler bak.
Karrosseri: Helsveist selvbærende stålkarosseri.
Dekk: Bridgestone 5.60-13 slangeløse eller 165-13 radial.
Største lengde: 4120 med mer
Største bredde: 1560 med mer
Største høyde: 1400 med mer
Vekt i kjørklar stand; 965 kg.
Bagasjerommets volum: 252 liter
Maksimalhastighet: 152 km/t