DATSUN CHERRY - rimelig bil med mange gode sider
Datsun-fabrikken går inn i småbilklassen med en fart på 140km i timen. En original, velutstyrt og temperamentsfull bil til kr.21000,-, blir nok en skarp konkurrent til alle vogner i prisklassen mellom 20 og 25 000,-
Med Cherry har Datsun-fabrikken tatt opp konkurransen i en helt annen prisgruppe enn de tidligere har engasjert seg i. Med sitt uvanlige karosseri og med sine kjøreegenskaper beiler den direkte til det unge publikum som liker en vogn det kan kjøres sporty med.
Når det gjelder Datsun Cherrys utseende får bilde tale for seg.

Selv hadde vi gjernevillet gå på akkord med linjene for litt bedre utsikt til sidene. Men innredningen og utstyret må vi stort sett karakterisere som utmerket i forhold til prisen. Det er klart at ved en slik vurdering må pris og utstyr vurderes sammen. Dashbordet er eksklusivt formet og har alt det utstyr en kan ønske seg. Varmeapparat og luftregulering er utmerket. Selv med vinduene litt åpne , vil en bli overrasket hvor lite trekk en får i nakken. Stolene er velformet med innebygde nakkestøtter. Disse og vindusutformingen på sidene reduserer utsikten for de som sitter i baksetet. Bilen finnes både i en to og firedørs variant. Til gjengjeld er bakruten rikelig nok, men det er i forsetene Cherry har konsentrert sin komfort.
Datsun Cherry har utmerkede kjøre-egenskaper og en rutinert bilfører trenger

ikke mange kilometrene for å kjenne seg dus med hva vognen krever. Den har i ut-preget grad de særegenheter som betegner forhjulsdrevne vogner. Når du bare står på drar den seg behendig gjennom nær sagt hvilken som helst korketrekker. Det som er det mest oppsiktsvekkende med bilen er svingradien. Denne svingradien har sine store fordeler med den stadig trangere parkeringen vi er i ferd med å få. Bilen blir også levert i en lett snodig Coupe-variant, men den blir ikke tatt inn i Norge.

Bilen har en motorkraft på 59 HK SAE og tilbyr en maks kjørefart på 140 km i timen
Bilen har en fullsynkronisert firetrinns gearkasse. I fjerde gir trekker bilen bra, men den som liker å trekke ned i tredje gir, vil oppdage sjenerende motorstøy i de høyere hastigheter for dette gearet. Det må ikke glemmes at det også leveres en snerten stasjonsvogn i denne modellserien.

Tekniske data:
Mål og vekt.
Akselavstand 234 cm
Sporvidde foran/bak 128/124 cm
Lengde 366 cm
Bredde 149 cm
Høyde 128 cm
Bakkeklaring 20 cm
Egenvekt 690 kg
Maks last på tak 60 kg
Totalvekt 1070 kg
Høyeste vekt foraksel 560 kg
Høyeste vekt bakaksel 510 kg
Tilhengervekt uten bremser 340 kg
Tilhengervekt med bremser 600 kg
Motor.
4-sylindret, 4-takts vannkjølt, tverrstilt rekkemotor, 3-lagret veivaksel og 1 forgasser.
Sylindervolum (slagvolum) 988ccm
Sylinderdiameter x slaglengde 73x59 cm
Kompresjonsforhold 9,0:1
Maks. effekt 59HK SAE ved 6000 omdr
Maks. dreiemoment 8,3kpm v. 4000 omd
Kraftoverføring.
Motor foran, forhjulsdrift
4-trinns manuell gearoverføring
Tørrplateclutch, gulvspak.
Gearutveksling: 1:3,673 2:2,217 3:1,448 4:1,000 Revers:4,093
Akselutveksling: 4,29.
Karosseri:
Selvbærende karosseri
Uavhengig fjæring foran m spiralfjærer
Uavhengig fjæring bak med spiralfjærer
Styring:
Tannstangstyring 17,95:1
Rattomdrening m. Stoppunktene 3,2
Vendediameter 9,2 m
Bremser:
Skivebremser foran, trommler bak
Kretsinndeling, parvis på for/bakhjul
Mekanisk håndbrems på bakhjul.
Hjul:
Stålfelger 4,5J
Radialdekk 155 x 12
Diagonaldekk (Tidlig modell) 6,00x12
Anbefalt lufttrykk foran 1,5kp
Anbefalt lufttrykk bak 1,7kp
Elektrisk anlegg:
Batteri 12V, 45Ah
Vekselstrømsdynamo 35Amp/420W
Drift:
Anbefalt oktantall 94
Bensintankvolum 36 L
Motorens oljenivå (inkl.filter) 3,6L
Kjølesystemets påfyllingsvolum 4,9L
Gir/differensial påfyllingsvolum 2,3L
Bagasjerom 212L
Pris billigste modell 1971 Kr. 20900,-
Fritt etter artikkel i Arbeider-Avisa 9. november 1971 og original brosjyre fra INOR AS.
