Velkommen til Datsun/PMC-Registeret

merkeklubben for Datsun og Prince (PMC) i Norge

Artikkel fra bulletin nr 41

DATSUN CHERRY - rimelig bil med mange gode sider

Datsun-fabrikken går inn i småbilklassen med en fart på 140km i timen. En original, velutstyrt og temperamentsfull bil til kr.21000,-, blir nok en skarp konkurrent til alle vogner i prisklassen mellom 20 og 25 000,-

Med Cherry har Datsun-fabrikken tatt opp konkurransen i en helt annen prisgruppe enn de tidligere har engasjert seg i. Med sitt uvanlige karosseri og med sine kjøreegenskaper beiler den direkte til det unge publikum som liker en vogn det kan kjøres sporty med.

Når det gjelder Datsun Cherrys utseende får bilde tale for seg.

Selv hadde vi gjernevillet gå på akkord med linjene for litt bedre utsikt til sidene. Men innredningen og utstyret må vi stort sett karakterisere som utmerket i forhold til prisen. Det er klart at ved en slik vurdering må pris og utstyr vurderes sammen. Dashbordet er eksklusivt formet og har alt det utstyr en kan ønske seg. Varmeapparat og luftregulering er utmerket. Selv med vinduene litt åpne , vil en bli overrasket hvor lite trekk en får i nakken. Stolene er velformet med innebygde nakkestøtter. Disse og vindusutformingen på sidene reduserer utsikten for de som sitter i baksetet. Bilen finnes både i en to og firedørs variant. Til gjengjeld er bakruten rikelig nok, men det er i forsetene Cherry har konsentrert sin komfort.

Datsun Cherry har utmerkede kjøre-egenskaper og en rutinert bilfører trenger

ikke mange kilometrene for å kjenne seg dus med hva vognen krever. Den har i ut-preget grad de særegenheter som betegner forhjulsdrevne vogner. Når du bare står på drar den seg behendig gjennom nær sagt hvilken som helst korketrekker. Det som er det mest oppsiktsvekkende med bilen er svingradien. Denne svingradien har sine store fordeler med den stadig trangere parkeringen vi er i ferd med å få. Bilen blir også levert i en lett snodig Coupe-variant, men den blir ikke tatt inn i Norge.

Bilen har en motorkraft på 59 HK SAE og tilbyr en maks kjørefart på 140 km i timen

Bilen har en fullsynkronisert firetrinns gearkasse. I fjerde gir trekker bilen bra, men den som liker å trekke ned i tredje gir, vil oppdage sjenerende motorstøy i de høyere hastigheter for dette gearet. Det må ikke glemmes at det også leveres en snerten stasjonsvogn i denne modellserien.

Tekniske data:

Mål og vekt.
Akselavstand                                234 cm
Sporvidde foran/bak            128/124 cm
Lengde                                          366 cm
Bredde                                          149 cm
Høyde                                            128 cm
Bakkeklaring                                  20 cm

Egenvekt                                          690 kg
Maks last på tak                                60 kg
Totalvekt                                         1070 kg
Høyeste vekt foraksel                    560 kg
Høyeste vekt bakaksel                  510 kg
Tilhengervekt uten bremser        340 kg
Tilhengervekt med bremser        600 kg

Motor.
4-sylindret, 4-takts vannkjølt, tverrstilt rekkemotor, 3-lagret veivaksel og 1 forgasser.
Sylindervolum (slagvolum) 988ccm
Sylinderdiameter x slaglengde 73x59 cm
Kompresjonsforhold 9,0:1
Maks. effekt 59HK SAE ved 6000 omdr
Maks. dreiemoment 8,3kpm v. 4000 omd

Kraftoverføring.
Motor foran, forhjulsdrift
4-trinns manuell gearoverføring
Tørrplateclutch, gulvspak.
Gearutveksling: 1:3,673  2:2,217  3:1,448  4:1,000  Revers:4,093
Akselutveksling: 4,29.

Karosseri:
Selvbærende karosseri
Uavhengig fjæring foran m spiralfjærer
Uavhengig fjæring bak med spiralfjærer

Styring:
Tannstangstyring                              17,95:1
Rattomdrening m. Stoppunktene          3,2
Vendediameter                                     9,2 m

Bremser:
Skivebremser foran, trommler bak
Kretsinndeling, parvis på for/bakhjul
Mekanisk håndbrems på bakhjul.

Hjul:
Stålfelger                                            4,5J
Radialdekk                                   155 x 12
Diagonaldekk (Tidlig modell)     6,00x12
Anbefalt lufttrykk foran                 1,5kp
Anbefalt lufttrykk bak                    1,7kp

Elektrisk anlegg:
Batteri                                       12V, 45Ah
Vekselstrømsdynamo         35Amp/420W

Drift:
Anbefalt oktantall                               94
Bensintankvolum                                36 L
Motorens oljenivå (inkl.filter)           3,6L
Kjølesystemets påfyllingsvolum        4,9L
Gir/differensial påfyllingsvolum       2,3L
Bagasjerom                                        212L

Pris billigste modell 1971       Kr. 20900,-

Fritt etter artikkel i Arbeider-Avisa 9. november 1971 og original brosjyre fra INOR AS.

 

Artikkel II fra Bulletin nr 41

EN RUNDTUR PÅ EKEBERG HØSTEN 2006

For oss som driver aktivt med veteranbiler er det å være til stede på Ekeberg Camping hver mai og september et must. Dette er det mest tradisjonsrike dele- og bruktmarked i Norge med røtter tilbake til 70-tallet. Her møtes flere hundre kremmere innen bildeler, porselen, blader, mynter, frimerker, tekniske saker og masse andre ”lopper” opp, sammen med 20-25000 kjøpere. I tillegg er det kjøp og salg av veteranbiler og stands for merkeklubber.



På bildet over ser vi vår stand med 2 biler og et lite utvalg av effekter for salg. På disse markedene møter vi jevnlig en del av våre medlemmer, samt at det er en viktig arena for å markedsføre klubben utad.



Rett over gata for oss hadde vi klubb-standene til BMW og Mercedesklubben. Nesten på hvert marked får vi en eller flere nye medlemmer. Det er fortsatt over-raskende mange med interesse for eldre Datsuner, som fortsatt ikke har hørt om oss.

I høst tok vi med oss kameraet rundt for å fange noen stemningsbilder fra dette populære arrangementet for dere. Kanskje det kan inspirere til å ta en tur i mai.



Rett bak oss hadde vi en stand som solgte nye deler til gamle Mercedes. Ut ifra trafikken på standen var det populære deler han hadde med seg.

På bildet under har vi kommet til en stand hvor de solgte alt mellom himmel og jord. Her var det gammel redskap, kassetter, bøker, en veddunk i kopper, ei gammel butikkvekt, malerier, brødboks, glass i ymse fasonger og en mopedmotor+++++





På bildet over fant vi en stand med hundre eller tusenvis av nye og brukte moped-deler. Alt lå strødd utover bakken med lite eller ingen merking, så her var det bare de med god peiling på sin egen modell som ville finne noe.



Kopper og kar i haugevis er det massevis av på Ekeberg.



Bildeler så langt øye rekker. Deler til VW er det flust av overalt.



Kassevis på kassevis med bildeler til alle slags biler fra 10-tallet og opp til i dag.

Det å rusle rundt på Ekeberg på en fin sol-skinnsdag er noe av det beste vi kan drive med. Her strømmer nostalgien på i strie strømmer. Finner man noe fra barne- eller ungdomstiden blir det en gang i blant en liten handel. Kjekt å ha, som en kjent vise-sanger sang en gang.



Mange tar også med seg grombilen enten for å vise den fram eller selge den. Denne veldig sjeldne DAF 55 Marathon Coupe så vi på Eleberg i mai.

Ekeberg markedet har gjennom årene vokst til en massemønstring for veteranbilfolket. Det kan være så mye som 400 salgsstands og plenty av gamle biler både på salgs-områdene inne og på parkeringsplassene utenfor. Det kan være utrolig mye å opp-leve på en slik lørdag. Har du ikke vært der før så ta deg en tur i mai.

SEF

Salgsstatistikk Datsun 1800 (C30)

Datsun 1800 med type-betegnelsen C30 var en modell som Nissan arvet fra Prince Motor Co. (PMC), Da disse fabrikkene ble slått sammen 1.august 1966. Den har også en motor utviklet av Prince med betegnelsen G18. Modellen ble introdusert i Japan i 1968 og kom i salg i Norge senhøsten 1969 som 70 modell. Den ble kun levert som 4-dørs sedan i Norge. I Japan fantes også en 2-dørs Coupe. I Norge ble modellen solgt mellom 70 og 73 og det ble totalt levert 1240 enheter. Ut av det vi kan lese av salgskortene er alle bilene solgt i 1973 overliggende 72 modeller.

1970 modell

Fargenummer
Farge
Antall
831
Hvit
44
567
Blå
40
711
Blå met.
112
830
Rød
49
913
Grønn met.
107
 
Sum
352
 

1971 modell

Fargenummer
Farge
Antall
831
Hvit
28
970
Blå met.
70
905
Rød
25
913
Gull met.
82
956
Grønn met.
54
 
Sum
259
 

1972 modell (ca. halvparten solgt i 1973)

Fargenummer
Farge
Antall
024
Hvit
68
970
Blå met.
161
905
Rød
106
956
Grønn met.
163
027
Beige met.
131
 
Sum
629

 

Bli Medlem